سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همنشین

نمازهاى ماه رجب

فضیلت ماه رجب :
نبى گرامى اسلام صل الله علیه و آله فرمود رجب ماه بزرگ خداست و ماهى در فضیلت و حرمت به آن نمى رسد، جنگ و مبارزه با کافران در این ماه حرام است . همچنین اضافه نمود: رجب ماه خدا، شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است .

امام کاظم علیه السلام فرمود: رجب نام نهرى در بهشت است که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین تر مى باشد؛ هر کسى یک ماه رجب را روزه بدارد، از آن نهر بیاشامد.
1. نماز در هر شب ماه رجب :
دو رکعت است ؛ نمازگزار باید بعد از حمد، سه مرتبه سوره کافرون و یک مرتبه سوره توحید بخواند و چون سلام داد دست ها را بلند کند و بگوید: لا اله الا اللّه وحده لا شریک له ، له الملک و له الحمد یحیى و یمیت و هو حى لا یموت بیده الخیر و هو على کل شیى قدیر و الیه المصیر و لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظیم لا حول و لا قوة الا بالله اللهم صل على محمد النبى الامى و آله
و دست ها را به صورت خود بکشد. ثواب این نماز، ثواب شصت حج و شصت عمره مى باشد.

برای خواندن بقیه نمازهای ماه رجب روی ادامه مطلب کلیک کنید...


2. نماز اولین شب جمعه رجب :
اولین شب جمعه این ماه لیلة الرغائب نام دارد که داراى فضیلت بسیارى است . دستور این نماز چنین است : روز پنج شنبه را روزه گرفته و بین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز دو رکعتى به ترتیب زیر خوانده شود:
الف ) در هر رکعت بعد از حمد، سه مرتبه سوره قدر و سیزده مرتبه سوره اخلاص خوانده شود.
ب ) بعد از نمازها گفته شود: اللهم صل على محمد النبى الامى و آله .
ج ) پس سجده کرده و هفتاد مرتبه گفته شود: سبوح قدوس رب الملائکه و الروح سپس از سجده برخاسته و قرائت شود: رب اغفر و ارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلى العظیم .
د) بار دیگر به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذکر گردد: سبوح قدوس رب الملائکه و الروح و در خاتمه نیازمندیهاى خود از خداوند طلب شود.

3.نماز در روز جمعه رجب :
از رسول اکرم صل الله علیه و آله آمده است : کسى که چهار رکعت نماز بخواند و ما بین ظهر و عصر جمعه ، در هر رکعت سوره حمد یک مرتبه ، آیة الکرسى هفت مرتبه و سوره توحید پنج مرتبه و بعد از نماز ده مرتبه بگوید: استغفر اللّه الذى لا اله الا هو و اءساءله التوبة بنویسد براى او خداى تعالى هر روز هزار حسنه تا بمیرد و عطا مى فرماید خدا به او به اندازه هر آیه که قرائت کرده شهرى در بهشت از یاقوت سرخ و به هر حرفى قصرى در بهشت از در سفید و تزویج مى فرماید خداى تعالى به او حورالعین ، و راضى مى شود از او به رضایى که سختى و غضبى بعد از او نباشد و نوشته مى شود از عبادت کنندگان و ختم عمرش به سعادت و مغفرت است .

4. نماز در روز اول رجب :
نماز حضرت سلمان که رسول خدا صل الله علیه و آله به او فرمود: این نماز را بخوان ! که ده رکعت است و به صورت پنج نماز دو رکعتى و به شرح زیر خوانده مى شود:
الف ) در هر رکعت بعد از حمد، سه بار سوره اخلاص و سه بار سوره کافرون را بخواند.
ب ) بعد از هر دو رکعت دستها را بلند کرده و این دعا را بخواند: لا اله الا اللّه وحده لا شریک له ، له الملک و له الحمد یحیى و یمیت و هو حى لا یموت بیده الخیر و هو على کل شیى قدیر .
ج ) سپس بگوید: اللهم لا مانع لما اءعطیت و لا معطى لما منعت و لا ینفع ذا الجد منک الجد
. پس دست ها را روى خود بکشد.
5. نماز یک شب در رجب :
از رسول اکرم صل الله علیه و آله روایت شده که فرمود: هر کس در یک شب از ماه رجب دو رکعت نماز، و در این دو رکعت صد مرتبه سوره توحید را بخواند، ثواب آن این است که صد سال روزه گرفته است در راه خدا و عطا کند خدا به او صد قصر در بهشت و در هر قصرى در جوار یکى از پیغمبران علیهم السلام .


.html .html